FOTO Ford Escort – Osim špeceraja, u Mađarsku se išlo i po njega

Najpopularniji je bio u Velikoj Britaniji gdje je bio najbrojniji automobil na cestama od svih dostupnih modela s preko četiri milijuna prodanih primjeraka.

Marko Murković // Foto: Klikaj.hr
Marko Murković // Foto: Klikaj.hr

Još kao klinac, ranih devedesetih veselio sam se 15-om u mjesecu kada je sjedala plaća roditeljima. Tog istog datuma ili dan kasnije, kao i brojni Podravci, sjeli bi u Favoritku i put Mađarske po špeceraj. Kolone bi na Graničnom prijelazu Gola bile toliko dugačke da bi ponekad zastali već u Gotalovu.

Bila su to vremena kada se masovno kupovalo preko grane, od Berzenca, Nagytada pa sve do Nagykanizse. No, nije se u Mađarsku išlo samo po špeceraj. Ford Escort sklapao se upravo tamo i zato bio daleko jeftiniji nego primjerice u Hrvatskoj. Toliko jeftiniji da bi i nakon carinjenja bili u debelom plusu. Zbog te činjenice mnogi su kupnju svog limenog ljubimca obavili u Mađarskoj, na žalost, ne i moji.

Ford Escort ikona je devedesetih godina iako se počeo proizvoditi još davne 1968., a posljednji primjerak s trake je sišao 2002. godine. Najpopularniji je bio u Velikoj Britaniji gdje je bio najbrojniji automobil na cestama od svih dostupnih modela s preko četiri milijuna prodanih primjeraka.

Najbrojniji je s oko 1,5 milijuna bio model MK3 koji se proizvodio od 1980. do 1990. godine. Ford Anglia prethodnik je Escorta, a njegov je nasljednik postao Ford Focus koji je doživio jednak uspjeh kao i njegov prethodnik. Osim u Velikoj Britaniji, Ford Escort popularan je bio i u ostalom dijelu Europe pa i kod nas. Za naše se tržište u početku proizvodio u Njemačkoj u tvornici Ford Werke, a kasnije u Mađarskoj. Hrvatske ceste tako su devedesetih bile pune mađarskih Escorta koji su se pokazali jednako pouzdani kao i originalni iz Njemačke.

U prve modele 1968. godine ugrađivali su se motori zapremine od 0,9 do dvije litre. Najjači serijski motor koji se ugrađivao u Escort bio je 2,0-litreni Cosworth s 224 konjske snage.

Escort je bio obiteljski automobil niže srednje klase koji je bio omiljen među radničkom klasom. Nije bio ni preskup ni prejeftin. Pružao je vrlo dobre performanse za razumnu cijenu. Benzinski motori nisu bili štedljivi, no tada to nije bilo ni važno kad je gorivo bilo dvostruko jeftinije nego danas. Dizelaši su bili nešto štedljiviji ali i dosta tromiji za razliku od benzinaca.

Dizajnom je Escort uvijek bio nekoliko godina iznad svojeg vremena što mu je i dalo toliku dugovječnost kao i danas Focusu. U sportu je Escort također bio vrlo popularan s već ranije spomenutim cosworth motorom. Harao je rally stazama diljem europe u ’80. i ’90. godinama. To je automobil koji je svakako dostojan epiteta legende. Iako se prestao proizvoditi prije više od deset godina, još se uvijek nerijetko sreće na prometnicama diljem Europe.

Ne propustite: