FOTO Spaček – Ikona francuske industrije automobila

Spaček je predstavljen 1948. godine na pariškom auto salonu. Prve reakcije bile su katastrofalne jer nije imao nikakvu opremu, čak ni pokazivač količine goriva u spremniku, a izgled je također bio loše prihvaćen.

Marko Murković // Foto: Klikaj.hr
Marko Murković // Foto: Klikaj.hr

Citroen 2CV ili Spaček, kako su ga od milja zvali, povijesno gledano ima dosta poveznica s njemačkom Bubom. Ideja o proizvodnji počinje u gotovo isto vrijeme, prije Drugog svjetskog rata, a proizvodnja i popularnost naglo rastu u poslijeratno vrijeme kad su se tražili jeftini i pouzdani automobili.

Još jedna poveznica između ove dvije legende je svakako i činjenica kako se na njih čekalo godinama jer je potražnja bila veća nego što je to proizvodnja mogla podnijeti, no bila su to takva vremena u kojima čekanje na auto nekoliko godina nije bilo ništa neobično. Razlika između Spačeka i Bube je pak u tome što je francuski adut ostao popularan u Europi, a Buba je prešla granice i postala vjerojatno najpopularniji i najbrojniji auto ikad proizveden.

Vratimo se ipak Spačeku. Ovaj jednostavni automobil osmislio je Pierre-Jules Boulanger, čovjek koji je od Francuske vlade odnosno breće Michelin dobio zadatak osmisliti auto koji će tvrtku izvući iz krize. Citroenu je trebao auto koji će biti sposoban prevesti dvije osobe, vreću od 50 kg krumpira ili pšenice, brzinom od oko 60 km/h.

Važna smjernica bila je i potrošnja goriva. Spaček nije smio trošiti više od tri litre goriva na sto kilometara. Morao je biti jednostavan kako bi ga mogle voziti i nevješte kućanice ali i udoban kako se krhke stvari u njemu ne bi razbile prilikom vožnje seoskim makadamskim cestama.

Izgled je u cijeloj priči bio najmanje važan. U početku je Spaček bio označen kao ružno pače, no kasnije je postao ikona svakog čovjeka koji je težio slobodi.

Spaček je predstavljen 1948. godine na pariškom auto salonu. Prve reakcije bile su katastrofalne jer nije imao nikakvu opremu, čak ni pokazivač količine goriva u spremniku, a izgled je također bio loše prihvaćen.

Godinu dana kasnije proizvodnja je ipak počela. Ubrzo je popularnost Spačeka porasla, a proizvodnja je bila rezervirana za šest godina unaprijed. Od 1949. do 1990. kada je u Portugalu proizveden posljednji primjerak Spačeka, zabilježena je impozantna brojka od 3.867.932 primjerka.

Izgled se u 41 godini proizvodnje nije promijenio gotovo ništa. Jedino su se promijenili prednji farovi iz okruglih u kockaste i obrnuto. Mijenjali su se motori, no ideja i folozofija ostala je ista. Mala potrošnja i pouzdanost. Prvi model imao je 375 kubika, 9 konja i potegao je do svega 65 km/h. Posljednji spaček mogao je postići brzinu veću od 100 km/h, imao je 652 kubika i 35 konja. O popularnosti 2CV-a dovoljno govori i činjenica da je ‘glumio’ u filmu Jamesa Bonda, a diljem svijeta ima i klubove obožavatelja.

Ne propustite: