FOTO VW Buba – Najprodavaniji auto istog dizajna

Zbog Hitlerovih uvjeta inženjeri su imali velike glavobolje kako napraviti auto koji će tako malo koštati i koji će dostići brzinu od 100 km/h.

Marko Murković // Foto: Klikaj.hr
Marko Murković // Foto: Klikaj.hr

Pojedini su automobili poput Renaulta 4, Lade Nive, Citroena 2CV, Fiata 500… kroz povijest preživjeli desetljeća bez većih vizualnih promjena, no samo je jedan auto istog dizajna proizveden u više od 21,5 milijuna primjeraka. Riječ je o Volkswagen Bubi, jednom od najpopularnijih automobila svih vremena koji je napravljen po izravnoj zapovijedi jedne od najomraženijih ličnosti u povijesti čovječanstva, Adolfa Hitlera.

Prva je Buba s proizvodne trake sišla 1938. godine, a osmislio ju je Ferdinand Porsche četiri godine ranije. Hitler je od Porschea tražio vozilo koje bi petoročlanu obitelj moglo prevesti brzinom od 100 km/h i koje ne bi koštalo više od tisuću reichsmaraka. Za ondašnje pojmove, bila je to cijena manjeg motocikla. Tu je sumu novca njemačka obitelj mogla uštedjeti za četiri godine ukoliko je tjedno u kasicu stavljala svega pet maraka.

Zbog Hitlerovih uvjeta inženjeri su imali velike glavobolje kako napraviti auto koji će tako malo koštati i koji će dostići brzinu od 100 km/h. Nakon neuspjeha dvotaktnih motora u prototipu Bube, Franz Reimspiess konstruirao je četverotaktni boxer motor s četiri cilindra čiji se osnovni dizajn koristio i u svim kasnijim izvedbama.

Nedugo nakon početka proizvodnje ista je i ugašena te je nastavljena proizvodnja vojnih vozila na osnovi Bube. Nakon rata, Volkswagen je još uvijek proizvodio vojna vozila ali pod britanskom palicom. Ipak, tvornicom je 1948. godine počeo upravljati Nijemac Heinz Heinrich Nordhoff te je proizvodnja strelovito rasla i već 1955. godine proizvedena je milijunta Buba.

Osim u Njemačkoj, Buba se proizvodila u Meksiku, Brazilu, Africi, Australiji, Indoneziji, ali i u Jugoslaviji, točnije u Sarajevu. Vrhunac popularnosti Buba je doživjela sedamdesetih godina prošlog stoljeća, a proizvodila se se do 2003. godine u svojem originalnom obliku u tvornici u meksičkoj Puebli. U Bube su se ugrađivala tri motora zapremnine 1.2, 1.3 i 1.6 litara. Najjači je motor razvijao 50 konja i dostizao maksimalnih 115 km/h.

Buba kao legenda živi i danas. Nerijetko se još uvijek mogu vidjeti na prometnicama, kako u originalnom tako i u novijem obliku, onom iz 1997. godine i pod imenom New Beetle. Volkswagen Bubu proizvodi i danas, no to je neka sasvim druga priča i sasvim drugi automobil prilagođen modernom vremenu i sve većim zahtjevima i apetitima tržišta. Koliko je ovaj auto popularan, dovoljno govori i činjenica da je postao prodavaniji u SAD-u nego u Njemačkoj tijekom šezdesetih godina, a opća histerija oko ovog automobila rezultirala je i snimanjem filma Herbie s Bubom u glavnoj ulozi.

Ne propustite: