U Hollywoodu, vrijeme = novac

Tajna bogatstva, laboratorijskih miševa ista je kao i tajna komedije – vrijeme. Jedan od boljih i pamtljivijih citata iz hita 'Dobre godine'. Briljantan Russell Crowe i još bolja, prekrasna Marion Cotillard.

Marin Kamber // Foto: Teo Vukšan
Marin Kamber // Foto: Teo Vukšan

Mnogi će reći da je vrijeme novac, a vremena nikada nema dovoljno. Novca još manje. Čak je i genijalni Albert Einstein daleke 1952. godine u svom remek djelu ”Relativnost” zaključio da je za fizičare separacija između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti ionako samo iluzija. Ako je vrijeme toliko kompleksan pojam, zašto nas od malih nogu uče da je vrijeme novac?

Golem dio svjetskog bogatstva je stvoren, a ne naslijeđen. Pogrešno je razmišljati da svaka od narednih generacija holivudskih superbogataša racionalno upravlja naslijeđenom imovinom. Da je tako, teorija o nasljedstvu bi išla u korist potomaka, a u stvarnosti to nije tako. Uostalom, teško je predvidjeti hoće li neki od potomaka super bogatih obitelji biti zainteresiran i dovoljno obrazovan za ”empire building”, izraz koji često čujemo čitajući djela poznatih svjetskih poduzetnika.

Ono što je zajedničko imućnim i manje imućnim pojedincima je jedno – vrijeme. Prosječni očekivani životni vijek na globalnoj razini za žene je 73 godine, dok je za muškarce 68. U Hrvatskoj je situacija još povoljnija po pitanju oba spola – za žene 81, za muškarce 75 godina. Po rođenju, svaka osoba ima pregršt vremena, a tijekom života nikada dovoljno novca, barem ne u Hrvatskoj. Ako je vrijeme novac, a vremena imamo puno, zašto nikada nemamo dovoljno novca?

Hrvate muči slaba financijska educiranost

Odgovor je vrlo jednostavan. Ljudi u Hrvatskoj, nažalost, nisu previše financijski educirani pa ne iskorištavaju blagodat najmoćnije sile u svemiru i osmog svjetskog čuda, ukoliko je za vjerovati Albertu Einsteinu – složenog ukamaćivanja. Uzmimo za primjer dvadesetpetogodišnjeg srednjoškolskog profesora matematike i pedesetogodišnjeg marketinškog stručnjaka koji će doživjeti upravo prosječni očekivani životni vijek u Hrvatskoj za muškarca, 75 godina života. Vrlo jednostavno je za pretpostaviti da je srednjoškolski profesor matematike potplaćen, i na mjesečnoj osnovici ne može ni približno zaraditi neto plaću kao iskusan pedesetogodišnji marketinški stručnjak. Obojica su podjednako obrazovani, ali iskusnom marketinškom stručnjaku novac je osjetno jača strana pa je u mogućnosti u narednih 25 godina mjesečno izdvojiti i investirati 2000 kuna mjesečno uz prinos od šest posto godišnje. Mladi srednjoškolski profesor matematike, s druge strane, ne može ni sanjati o tolikom iznosu već mjesečno izdvaja svega 500 kuna uz identičan prinos kao i marketinški stručnjak. Što nam govori jednostavna matematika? Profesor matematike će tijekom narednih 50 godina izdvojiti 300.000 kuna dok će marketinški stručnjak u narednih 25 godina izdvojiti dvostruko veću sumu novca, 600.000 kuna što je bilo i za očekivati s obzirom da se nalazi u osjetno povoljnijoj materijalnoj situaciji nego srednjoškolski profesor.

Novca u Hrvatskoj gotovo da nikada nije bilo više

Zašto u popularnom Timberlakeovom holivudskom blockbusteru iz 2011. godine ”In Time” bogati imaju puno novca, a samim i time i puno vremena, dok oni manje imućni nemaju ni novca ni vremena te posljedično, umiru puno mlađi? Uz prosječan prinos od šest posto godišnje, marketinški stručnjak nakon 25 godina raspolaže iznosom od 1.392.917,86 kuna. Iskoristio je blagodat složenog ukamaćivanja te nominalno zaradio 792.917,86 kuna. Uloženi novac i više je no udvostručen. S druge strane, bez obzira što je naizgled siromašniji srednjoškolski profesor izdvojio napola manju sumu novca tijekom 50 godina u 75-oj godini života uz prosječan prinos od šest posto godišnje raspolaže sumom od 1.903.063,52 kune. Složeno ukamaćivanje donijelo mu je nominalno 1.603.063,52 kune. Njegov novac nije udvostručen već gotovo ušesterostručen i samim time osjetno je pretekao marketinškog stručnjaka koji je na prvu bio u puno boljoj materijalnoj situaciji. Zašto danas mlađahni srednjoškolski profesor na kraju životnog vijeka ima toliko novca, a u puno je lošijoj početnoj materijalnoj situaciji no marketinški stručnjak? Mladić je i ima pregršt vremena. Marketinški stručnjak već je u odmakloj životnoj dobi i bez obzira što je prividno u značajno boljoj početnoj materijalnoj situaciji danas, na kraju nema ono najvažnije – vrijeme.

Jedna od najstarijih matematičkih jednadžbi da je vrijeme novac istinita je još dan danas. U Hollywoodu posebice. Novca u Hrvatskoj gotovo da nikada nije bilo više, a za mlade, i one zaposlene osobe, vremena je još više.

Koliko vi imate vremena?

Ne propustite: