Sve pet, samo Renault četiri

Četvorka ili kanta quattro kako su je još pogrdno nazivali, jedan je od najprodavanijih automobila svih vremena. O njegovoj popularnosti dovoljno govori i podatak da se proizvodio u čak 28 tvornica diljem svijeta

Marko Murković // Foto: Klikaj.hr
Marko Murković // Foto: Klikaj.hr

Četvorka ili kanta quattro kako su je još pogrdno nazivali, jedan je od najprodavanijih automobila svih vremena. O njegovoj popularnosti dovoljno govori i podatak da se proizvodio u čak 28 tvornica diljem svijeta od kojih je jedna bila i u bivšoj Jugoslaviji, točnije Sloveniji.

Prodavao se kao halva, u više od 100 zemalja, a do kraja proizvodnje, 1994. godine, s proizvodne je trake sišao, pazite sad, 8.135.424-ti primjerak. U 33 godine, koliko je trajala njegova proizvodnja u gotovo nepromijenjenom obliku, više jedinki uspjeli su prodati jedino u Volkswagenu i Fordu. Buba je još uvijek rekorder, a iza nje se nalazi Ford T, model koji se mogao proizvoditi u bilo kojoj boji pod uvjetom da je crna.

Ok, godine idu i tako su neki modeli prestigli gore navedene u tim brojkama, no moram naglasiti kako su Renault 4, originalna Buba i Ford T od početka pa do kraja proizvodnje ostali skoro pa u detalj identični automobili. Tijekom godina proizvodnje uslijedile su tek minimalne estetske korekcije. S druge strane, automobili koji su ih prestigli poput Passata, Accorda i ostalih, u nekoliko su generacija promijenjeni u potpunosti.

Renault // Foto: wikipedia
Renault // Foto: wikipedia

Proizvodnja legendarnog Renaulta 4 počela je 1961. godine. Automobil je nastao iz projekta 112 koji je inicirao Pierre Dreyfus, tadašnji predsjednik Uprave Renaulta. Jedan od najpopularnijih auta svjetlo dana ugledao je na pariškom autosalonu već spomenute 1961. godine i publika ga je odmah odlično prihvatila.

Auti slični Renaultu 4 i njegovi glavni konkurenti bili su Citroënov 2CV i Citroen Dyane. Iako su navedeni auti stekli brojne simpatije i ugled koji se cijeni i danas, četvorku ipak nisu uspjeli prestići.

Renault // Foto: wikipedia
Renault // Foto: wikipedia

Proizvedeno je nekoliko verzija Renaulta četiri: R3, R4, R4L i R4L Super Confort, s motorima zapremnine 603, 747, 782, 845, 956 i 1108 kubika. Iako joj nisu bila strana natjecanja, četvorka nije mogla dostići puno više od 100 km/h. Uz neke preinake čak i da, ali ne previše. Oprema je u ovom autu bila nešto bolja nego u Citroënovim perjanicama, no u to vrijeme nešto više od grijanja i sigurnosnog pojasa nije se ni očekivalo.

Retrovizori nisu bili sastavni dio ovog auta. Renault 4 bio je zamišljen kao jeftino i robusno vozilo. Vrlo brzo nakon što se pojavio na tržištu osvojio je simpatije brojnih kupaca svih društvenih klasa i generacija. Posebno je bio voljen od strane radničke klase i mlađe populacije koja ga je, kao Bubu i Dyane, doslovno obožavala. Bio je sastavni dio hipi generacije, auto za izlete i piknike u prirodi.

Renault // Foto: wikipedia
Renault // Foto: wikipedia

Njegova izrada bila je jednostavna i kvalitetna, a motor dosta pouzdan. Mnogi su mu zamjerali neobičan mjenjač koji je neodoljivo podsjećao na ”šarajzlin”, a nerijetko je ručica znala ostati i u ruci prilikom povlačenja do druge ili četvrte brzine, no lako se vratila na svoje mjesto. U Renaultu se spominjalo moguće oživljavanje legende, no zasad je ovaj model u vidu nasljednika dobio jedino Kangooa koji nije ni približno dobro prihvaćen kao njegov predak.

Renault // Foto: wikipedia
Renault // Foto: wikipedia
Ne propustite: