U povodu međunarodnog dana borbe protiv raka – pogreške u prehrani

Dr. Karmen Antolić // Foto: Teo Vukšan
Dr. Karmen Antolić // Foto: Teo Vukšan

Većina istraživača potvrđuje vezu između raka debelog crijeva i masnoća. Dokazana je veća učestalost kancerogenog učinka pri unosu u organizam masnoća životinjskog porijekla.

Životinjske masti su masti koje su bogate zasićenim masnim kiselinama i nalaze se u mesu i nekim mliječnim proizvodima.

Povišena razina kolesterola u krvi ugrožava srce i krvne žile. Dakle, uzimajući to sve u obzir najbolje je ograničiti dnevni unos masnoća životinjskog porijekla.

Kod konzumiranja hrane bogate ugljikohidratima (šećer i škrob), njihova prekomjerna i nekontrolirana primjena u hrani prije svega izaziva pretilost, a time i smanjenje imuniteta organizma. Obilat unos šećera svakako pridonosi povećanju rizika od razvoja raka želuca, raka debelog crijeva ili raka gušterače.

Također je opće poznato da pri pripremanju jela mogu nastati u hrani razne kancerogene tvari (kod pečenja mesa na žaru, prilikom sušenja mesa na dimu). Stoga se nameće preporuka da pečeno meso, meso sa žara i dimljenu hranu ne jedemo svaki dan, nego samo povremeno, no i tada s mnogo svježeg voća i povrća.

Izuzetno su važne određene navike u prehrani koje mogu preventivno djelovati u zaštiti od pojave raka.

Prvenstveno je dobro znati da sva dosadašnja ispitivanja daju održavanju idealne tjelesne težine veliko značenje u sprječavanju razvoja raka.

Kretanje i fizička aktivnost čovjeka moraju biti regulatori energetskog iskorištavanja uzete hrane. Povećana potrošnja povrća i voća, osobito svježeg, povoljno utječe na smanjenje  rizika od nekih vrsta raka. Važno je održavati redovito pražnjene crijeva odgovarajućim načinom prehrane te kretanjem jer zatvor stolice pridonosi umnažanju štetnih bakterija u crijevima te je tako omogućen doticaj kancerogenih tvari u crijeva i oštećenje crijevne sluznice.

Preporučuje se jesti hranu bogatu vlaknastim tvarima, namirnice bogate vitaminima C i E, beta karotenom.

Budite umjereni u potrošnji alkoholnih pića, smanjite udio soljene, dimljene i nitritima konzervirane hrane. U planiranju svakodnevnog jelovnika dajte prednost svježem voću i povrću.

Jedite više puta na dan manje obroke i krećite se što više na svježem zraku.

dr. Karmen Antolić, spec. interne medicine
Tel: 048/625-662


Dr. Karmen Antolić radi u svojoj privatnoj Specijalističkoj internističkoj ordinaciji u Koprivnici na Trgu bana Josipa Jelačića 7b/I koju je pokrenula prije više od 18 godina.

Rođena je u Novigradu Podravskom 1959. godine, diplomirala je na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, završila je specijalizaciju iz interne medicine te edukaciju iz ultrazvučne dijagnostike.

Prije odlaska u privatnu praksu radila je u Općoj bolnici “Dr. Tomislav Bardek” Koprivnica kao voditelj jednog od odjela interne medicine.

Ne propustite: