Hrvatske blues snage i udruga Slobodan ulaz organizirali su od 2. do 4. svibnja u Ludbregu 2. Ludbreg Rock & Blues festival na kojem je u tri dana nastupilo čak 20 renomiranih izvođača.
Među njima je bio i vremešni koprivnički kantautor Ivan Kovač-Kaj. Ovom prigodom dodijeljena mu je nagrada za povijesni razvoj regionalne blues scene, koju dodjeljuju Hrvatske blues snage (HBS).
Podsjetimo se da je HBS pokrenuo ovu prestižnu nagradu nakon što je blues kategorija maknuta iz nominacija za nagradu Porin. Nekoliko je godina dodjeljivana u sklopu Fender Mega Muzika Awards, a sada se godišnja nagrada dodjeljuje samostalno u tri kategorije: za najbolji blues album, za poseban doprinos aktualnoj hrvatskoj blues sceni i za povijesni doprinos hrvatskoj blues sceni. Autor statue Hrvatske blues nagrade je Zvonimir Orčić.
Prvi dobitnici nagrade za povijesni doprinos razvoju hrvatske blues glazbe bili su 2015./2016. godine Drago Mlinarec i Ivica Kiš, i to za skladbu „Kaj god blues“.
Ovogodišnja nagrada stoga je došla u prave ruke, a Ivan Kovač-Kaj nije se bez razloga pojavio u društvu ove dvojice velikana hrvatske autorske pjesme. Glazbom se bavi od 1958. godine te je kao samouki glazbenik svirao razne instrumente (gitara, truba, harmonika, bubnjevi, klavijature) u raznim glazbenim sastavima na koprivničkom području.
Svoj literarni i glazbeni izričaj uspješno spoja u jednu cjelinu pa su njegove pjesmu rasute na nekoliko, mahom „samizdat“ izdanja, bez zvaničnog nakladnika. Zbog toga su danas teško dostupna.
Godine 1997. objavio je svoj prvi album „Kaj za kraj“. Slijede albumi „Pot v Koprivnico“ (2005.), „Škropci z Podravine“ (2007.), „Kraj plave Drave“ (2010.), „Dravski mlinar“ (2010.), „Podrafska pita“ (2013.), „Podravski ftič“ (2014.), „Crazy Hill“ (2016.), „Čerepana“ (2019.) i „Mexico“ (2020.). Na svim je albumima autor kompletne glazbe i teksta. Tematski su vezani uz neka prošla vremena i običaje, zgode i nezgode, događaje te međuljudske odnose u podravskom kraju.
Povodom 60. godine rada, uz pomoć Bluzz kluba Koprivnica, nedavno je objavljen njegov album „Sviram blues“ (Spona, 2024.). Najstariji je, ali i jedan od najaktivnijih članova kluba. Promotivni koncert održan je u koprivničkoj dvorani Domoljub 25. veljače 2025. godine.
“Svojim odnosom prema glazbi i spoznajom da je ovakav glazbeni izričaj zapravo podravski blues, koji svoje uporište ima, naravno, u Dravi i tom dijelu Hrvatske, nazvanom Podravina, Ivan Kovač-Kaj bio je glavni razlog zbog kojeg su se na pozornici okupili Gordana i Miroslav Evačić, Zoran Haraminčić-Hara, Davor Bunčić-Buna, Tomislav Goluban i svi njegovi pajdaši iz Bluz kluba Koprivnica, koji su sve organizirali”, zapisao je nakon promotivnog koncerta Mladen Lončar-Mike za portal Poprock.hr, vrsni poznavatelj domaće i strane blues scene, također jedan od prijašnjih dobitnika Hrvatske blues nagrade za doprinos promociji hrvatske blues glazbe.
Poveznicu ćemo naći i u popratnoj knjižici CD-a „Sviram blues“ Ivana Kovača-Kaja, gdje je autor teksta zapisao:
“Početak naše priče seže u davnu 1971. godinu i naoko nema puno veze s projektom koji vam predstavljamo. Drago Mlinarec i Ivica Kiš, arhitekt i „kantautor čija je indolentnost ozbiljno zakinula domaći akustičarski rock“, kako je zapisao Darko Glavan, radili su zajedno te godine u kazališnoj družini “Malik Tintilinić”. Pisali su i izvodili glazbu za predstavu „Svebor“. U to vrijeme organiziraju i zajedničke nastupe prateći se na akustičnim gitarama. Publika ih je dobro prihvatila, pa su dobili ponudu da nastupe kao predgrupa na promotivnom koncertu novoosnovane grupe Time u Studentskom Centru 21. ožujka 1972. godine. Tamo su, između ostalog, premijerno odsvirali i skladbu „Kaj god blues“ koju je napisao Ivica Kiš. Mnogi kroničari i poznavatelji domaće glazbene scene, složili bi se da je to prvi autentični domaći blues”.
Krajem rujna 2022. skupila se mala grupa zaljubljenika u blues glazbu na Galovićevom bregu nedaleko od Koprivnice i u opuštenoj atmosferi snimala prateće vokale za novu verziju jedne stare pjesme iz pjesmarice Ivana Kovača-Kaja. Snimanje i druženje organizirao je Zoran Haraminčić-Hara, basist, tonski snimatelj, producent, kompozitor i višestruki dobitnik Porina. Svirao je u grupama Ego, Pro Futuro, Baksuz Band, Stvar Zvuka, Patrola, Petrol, Laid Back, Animatori, Ben Dover i Puzzle Blues Band. Ovaj zaljubljenik u blues glazbu i danas je aktivan u sastavim Be Ha Ve i Bok Blues. U razgovoru u pauzi snimanja svjedoči da „prvi autentični domaći blues“ dolazi, doduše, iz opusa Ivice Kiša, ali da se radi o skladbi „Elevator Blues“ koja je nastala još 1965. godine u Amsterdamu. Nažalost, ne postoji tonski zapis ove pjesme iz tog vremena, ali se fina verzija, s ponešto izmijenjenim tekstom, nalazi na albumu skupine Be Ha Ve „Elevator Blues“ iz 2019. godine.
Ostavit ćemo dilemu o „prvom domaćem autentičnom bluesu“ glazbenim povjesničarima, ali obratite pažnju na album „Sviram blues“ Ivana Kovača-Kaja na kojem se nalazi devet njegovih starih pjesama u novim aranžmanima te sedam sasvim novih pjesama koje do sada nisu objavljivane. Vremešni bluzer, ili kako on sam kaže „luzer“, još nam ima ponešto za reći. Skromni je to možda doprinos „autentičnom domaćem bluesu“, ali veliki doprinos našoj glazbenoj baštini i očuvanju podravskog govora.
Nagrada nije samo priznanje ovom samozatajnom glazbeniku za dugogodišnji doprinos autorskoj glazbi, već i dokaz o bogatoj i žanrovski raznolikoj koprivničkoj sceni s kojom bi se rado pohvalile i puno veće sredine.
Tekst: Davor Ivančan