Ponedjeljak, 18. ožujka 2024.

FOTO Putopis Stjepana Odobašića / Zelenortski Otoci – u zagrljaju ‘Afričkih kariba’

- Oglas -

Zelenortski otoci (Kapverdski Otoci). Svaki dan je sunce. Prosječna temperatura 24 ˚C (temperatura nikada ne pada ispod 20 ˚C). Otoci vječnog proljeća. Zemlja mourne, pjesme o ljubavi, čežnji i napuštenosti, poznatoj po pjevačici Cesárii Évori.

Rajske, pješčane plaže. Otoci bogati tropskim voćem. More s obiljem ribe koja ne manjka na domaćem tanjuru. Tirkizno more. Nasmijana lica domaćih stanovnika, uvijek ljubaznih i gostoljubivih.

Djeca su druželjubljiva i rado su se fotografirala s autorom reportaže // Snimila: Zrinka Odobašić

Kad su nas prijatelji pitali kamo putujemo i kad smo im rekli ime destinacije, najčešće pitanje bilo je; a gdje je to? Najčešće pojašnjenje bilo je, potražite na karti Senegal, a onda krenite u Atlantski ocean 600 kilometara i došli ste na Zelenortske Otoke. Ima ih deset od kojih je devet nastanjeno.

LUDI ZA NOGOMETOM

Kako smo došli na Zelenortske Otoke? Ljubljana (mini bus) – München. Let do Lisabona. Presjedanje… I konačno smo sletjeli na međunarodni aerodrom na jedan od deset zelenortskih otoka, São Vicente (ovo São čitajte više kao Sau). Aerodrom nosi naziv poznate pjevačke legende Cesárie Évore, s kojom se ova mala otočna država ponosi i čije je ime poznato diljem svijeta.

Seoska farma
Seoska farma // Snimio: Stjepan Odobašić

Dvije su stvari obilježile Zelenortske Otoke u posljednjih desetak godina. Godine 2011. ministar kulture Zelenortskih Otoka Mario Lucio Sousa objavio je svijetu najtužniju vijest – kraljica mourne i bosonoga diva Cesária Évora, preminula je u 70. godini života. Druga vijest, odnosno događaj je, da se nogometna selekcija Zelenortskih otoka 2016. godine plasirala na FIFA-inu ljestvicu kao najbolje rangirana afrička, nogometna momčad.

Vijest je tim zanimljivija, jer je samo prije nekoliko godina ista momčad bila na 185. mjestu FIFA-ine ljestvice. Uz glazbu, nogomet je dio svakodnevice. Utakmice su izuzetno dobro posjećene, tako da nema stadiona, a da utakmica nema najmanje 7000 posjetitelja. Kad im spomenete imena, Modrić i Rakitić nastaje oduševljenje, a svi znaju da su oni Hrvati koji igraju u španjolskoj ligi.

Sortiranje riba na otoku Sal neto izvađenih iz mora // Snimio: Stjepan Odobašić

Zelenortske Otoke treba što prije posjetiti, jer je to izuzetna prilika da se udahne istinska egzotičnost, budući da masovni turizam sve više kuca na vrata. Brojni inozemni investitori ovdje ulažu u izgradnju hotelskih kompleksa. Za vrijeme boravka spavali smo u nekoliko izvrsnih hotela, čiji su vlasnici stranci.

NEZABORAVNE VEČERE UZ RIBU I GLAZBU

Glazba Cesárie Évore pratila nas je cijelim putovanjem. Uz svaku restoransku večeru slušali smo bendove i uživali. Glazba je svugdje i posvuda, negdje bolja negdje lošija, no u pravilu je uvijek glasna. Koncem tjedna se otvaraju diskoteke i onda je vrlo bučno do u kasne sate, a to smo posebno iskusili u gradiću Ponta do Sol na otoku Santo Antão.

Grad Mindelo na otoku São Vicente nas je primio širokih ruku, a večera u obližnjem restoranu bila je izvrsna, račići, zatim tuna… ma, izvrsno i vrlo jeftino. Uz ribu obavezno serviraju domaće povrće. Oduševljeni smo svježinom, prirodnim okusom, a kasnije kad smo obilazili otok Santo Antão i vidjeli poljoprivrednu proizvodnju bez pesticida, na prirodan način shvatili smo zašto je povrće i voće izvrsno.

Polja na tersama na otoku Santo Antão // Snimio: Stjepan Odobašić

Za ljubitelje trekkinga najbolje je započeti usponom na Monte Verde. S vrha puca pogleda na Atlantski ocean. Prekrasno. Snimamo egzotično bilje. Pred kamerom se našla i stonoga, jedna od 20 najotrovnijih životinja na svijetu. Domaći mladić uzima kamen i želi je ubiti. Sprječavam ga. Stonoga je prekrasna.

Nakon toga se vozimo pustinjski dio Wadi. U Mindelu smo posjetili Atelier Luis Baptista gdje se proizvode glazbeni instrumenti. Domaćini su nam pripremili mali koncert. Uživamo. Kapverdska glazba se uvlači u nas.

Cape Verde
Starija kapveđanka na otoku Santo Antão rado je razgovarala s nama // Snimio: Stjepan Odobašić

Navečer u Mindelu odlazimo u isti restoran. Slijedi večera, naravno ništa bez ribe. Ovog puta smo kušali izvrsnog jastoga, velika porcija s povrćem uz koje se obavezno servira i riža koštala nas je 18 eura.

Sada svira drugi bend. Prije nastupa benda na velikom zaslonu reproduciran je poznati koncert Cesárie Évore koji je održala u Lisabonu. Mourna nas polako ali sigurno osvaja. Postaje naša pratiteljica za vrijeme cijelog boravka na ovim prekrasnim otocima.

Frizerski salon na ulici na otoku Santo Antão // Snimio: Stjepan Odobašić

U Mindelu i u svim mjestima koja smo posjetili uočili smo veliki broj pasa lutalica. Oni su se prilagodili na domaće stanovnike i na turiste, pa vas često znaju pratiti u šetnji.

LEGENDARNA CESÁRIA ÉVORA, KRALJICA MOURNE

Stanovnici Zelenortskih Otoka žive svakodnevno s glazbom, u njenom ritmu se rađaju, umiru, vesele se, žaluju. Što je mourna? Kakvu glazbu ovdje sviraju? Mourna je srodna s portugalskim fadom i „sestrična“ bluesa. To je melankolična pjesma o ljubavi, čežnji i napuštenosti, a dolazi s otoka Boa Vista, funana je glazba s otoka Santiago, coladeria s otoka São Vicente. Mindelo je najljepši grad na otoku, poznat u svijetu kao rodno mjesto Cesárie Évore koja je bosonoga pjevala. Na koncertu na plaži u Mindelu pjevala je pred 70.000 ljudi.

Pekarnica u Mindelu sa skromnom ponudom // Snimio: Stjepan Odobašić

U svojoj 50-godišnjoj glazbenoj karijeri snimila je 12 studijskih albuma, jedan DVD (‘Live in Paris’) i osvojenu nagradu Grammy 2004. godine za najbolji world music album ‘Voz D’amor’. Iza nje je tisuće nastupa po svijetu a stotine tisuća obožavaju je još i danas. Publiku je osvojila svojom jednostavnošću, neposrednošću, emotivnošću i prekrasnim glasom. Brojni su posjećivali njezinu kuću u Mindelu, mnogi su tražili novac, razgovor, ona ih je uvijek primala raširena srca.

Kupamo se na prekrasnoj, pješčanoj plaži u Mindelu gdje je Cesárie Évore imal glasoviti koncert, koja se nalazi u neposrednoj blizini luke. Sunčamo se dok nam prijatelji javljaju o niskim temperaturama u Hrvatskoj. Vrijeme je novogodišnjih praznika.

Riblja tržnica u Mindelu, otok São Vincente // Snimio: Stjepan Odobašić

Obilazimo gradsku tržnicu koja je prepuna ribe. Neki to opisuju u šali da izgleda kao dolazak na „pilanu“ jer se tamo riba pili, sječe, a zaista je ima u izobilju. Ribari u lov odlaze u 7 sati a vraćaju se već u 10 ili 11 sati. Naime ulove onoliko ribe koliko je mogu prodati tog dana. Najbrojnije su tune, waho (sera), marlini i mnoge druge vrste morskih pasa.

Sere su najsličnije našim skušama, a u gastronomskoj ponudi spravljaju se na najmaštovitije načine. Bilo je zanimljivo vidjeti kako je jedan Kapverđanin lovio rakove u luci Ponta do Sol. Način je jednostavan, na kratki štap ima nataknutu malu hobotnicu koju uranja u vodu ispod kamenja. Rakovi zagrizu i bivaju uhvaćeni.

Cape Verde - Mindel
Izuzetno dobra ponuda kvalitetnog voća i povrća na glavnoj gradskoj tržnici u MIndelu // Snimio: Stjepan Odobašić

Posjećujemo i drugu tržnicu gdje kupujemo male banane, papaju… Sve iz domaće proizvodnje. Snimamo se prodavačima. Svi pomalo govore engleski.

Priroda na otocima Cabo Verde je prekrasna // Snimio: Stjepan Odobašić

ČAROBNI SANTO ANTÃO

Trajektom dolazimo na otok Santo Antão. Nazivaju ga i zeleni otok. Zaista je egzotičan. Ulazimo u sasvim drugačiji svijet prirode u kojoj u šetnjama prolazimo pored stabala banana, manga, avokada, naranči, mini-guava, pitange, domaćeg povrća koji se izmjenjuju s nasadima kukuruza. Ovdje se uzgaja i kava koja je izvrsna i posebna. Planinski lanci su visoki više od 2000 metara, no marljivi domaćini na brojnim terasama uzgajaju najkvalitetnije što je priroda dala.

Prodavačica u maloj seoskoj trgovini s našim reporterom // Snimila: Zrinka Odobašić

Terase su isprepletene brojnim levadama koje navodnjavaju obradive površine. Vrhovi šećerne trske prkosno se uzdižu prema planinskim vrhuncima obavijenim magličastim sjajem, a njihove pahulje padaju po okolnim stijenama i kamenju, bijele i lepršave poput malih padobrana. Kuće su raštrkane po vrhuncima, uz krivudave staze koje se uzdižu i spuštaju, a žubor vode u levadama miješa se s pjevom brojnih ptica. Na otoku nema zmija pa se bez bojazni krećemo kroz travnate i grmolike terene i kamenjare. Kuće su pokrivene palminim lišćem i ugodne za stanovanje.

Postolarska radionica na ulici u Mindelu, otok São Vincente // Snimio: Stjepan Odobašić

– Manera bo ta? – pitam jednu postariju mještanku na kreolskom jeziku. Smije se, no gestikuliranjem nam pokazuje da nije najbolje. Ipak njezino lice, u koje su utkane desetke bora pokazuje, blagost, srdačnost. Službeni jezik u ovoj državici je portugalski (neovisnost je stekla 1975. godine), no većina njih govori jezikom kriulo.

Ovako velike papaye nisam do sada vidio – detalj s tržnice na otoku Santo Antão // Foto: Stjepan Odobašić

Stanovnici Zelenortskih Otoka su vrlo siromašni. Poljoprivreda ih spašava, a svaki mogući dio terase je obrađen. Zbog tog siromaštva gotovo trećina stanovništva je emigrirala, uglavnom mladi. Česti su odlasci na rad u inozemstvo pa se većina nikada ne vrati, ostavljaju supruge i djecu. Majke si nađu novu ljubav, tako da djeca u istoj obitelji rijetko imaju istog oca. Obitelj ima prosječno devetero djece. Djeca su uredna, nitko ne prosi, nasmiješena i rado poziraju pred foto-aparatom.

Djeca su uredna, nasmijana i ljubazna // Snimio: Stjepan Odobašić

Stanovnici su 96% su katolici (otoci imaju ukupno 500.000 stanovnika). Ovi otoci su u povijesti bili jedan od centara trgovine robovima, a danas tu žive prekrasni ljudi. Ima i jedna zanimljivost, a to je da, na otoku Santiago živi etnička grupa Rabelados. Oni su također potomci afričkih robova, žive u planinama, sačuvali su afričke običaje i ne miješaju se previše s kapverdskim stanovnicima.

Posvuda vlada siromaštvo // Snimio: Stjepan Odobašić

NO STRESS

Stanovnici nisu opterećeni politikom, jedino to eskalira za vrijeme izbora. U jeku izborne kampanje svi otoci posebno ožive, jer kandidati ponajprije angažiraju zvučna glazbena imena (izbori su svakih pet godina). U zadnje vrijeme sve više se u politiku uključuju mladi. Zelenortski Otoci su sigurna država i gotovo da nema zabilježenih napada na turiste. Svojevremeno je bio izražen organizirani kriminal, no kad su u jednom od napada nastrijelili predsjednikovog sina, policija je uzela stvar u svoje ruke i sredila situaciju.

Djeca // Snimio: Stjepan Odobašić

Kupujemo majice s natpisima; no stress, a to je zapravo i glavni moto stanovnika Zelenortskih Otoka. Nema gužve, nema žurbe, nervoze. To smo osjetili i kad smo došli na otok Sal, na kilometarske pješčane plaže, uz nezaboravne večere u kojima smo kušali ribe, hobotnice na grilu, jastoge… Brojni surferi su ovdje našli svoj raj, a ovdje se održava i svjetsko prvenstvo u surfanju. Dolaze turisti iz cijelog svijeta. Hotele ovdje imaju svi najpoznatiji, svjetski hotelski lanci. Odmaramo se na plaži ispred hotel Intercontinental 5*****.

Ovako se na efikasan način love rakovi // Snimio: Stjepan Odobašić

Zelenortski Otoci su vulkanski otoci i za njih kažu da su otoci u sjeni vulkana. Posebno je za trekking zanimljiv vulkanski otok Fogo. Ovdje je vulkan Pico do Fogo koji je još aktivan, a erupcije su pokrile većinu otoka. Pri zadnjoj erupciji uništeno je 70 posto obradivih površina. No vulkansko tlo je plodno i stanovništvo ne odustaje od poljoprivrede. Fogo je poznat po prekrasnim plažama od crnog pijeska i šljunka, a ovdje se uzgaja vinova loza i poznato vino tinto.

Prodaja voća i povrća na ulici // Snimio: Stjepan Odobašić

Naše putovanje brzo je prošlo. Letimo avionom iz São Vicente za otok Santiago na aerodrom Praia. Ovdje čekamo avion gotovo osam sati, zatim slijedi let do Lisabona, presjedanje i let do Venecije, transfer busom do Ljubljane.

Zelenortske otoke svakako trebate posjetiti.