Subota, 20. srpnja 2024.

FOTO Dječji vrtić Tratinčica iz Koprivnice aktivno uključen u Erasmus+ projekt ‘Lančani eksperiment’

U projektu Erasmus+ KA2 "Chain experiment in preschool" sudjeluju dječji vrtići, ustanove za obrazovanje odraslih, volonteri starije životne dobi te volonteri roditelji iz četiri europske zemlje, i to Italije, Slovenije, Poljske i Hrvatske.

- Oglas -

Dječji vrtić Tratinčica iz Koprivnice dvije je godine uključen u Erasmus+ KA2 projekt “Chain experiment in preschool” – “Lančani eksperiment u vrtiću”.

U ovom međunarodnom projektu sudjeluje devet partnera iz Slovenije, Italije, Poljske i Hrvatske.

Naprava lančanog eksperimenta - Sretne špekule
Naprava lančanog eksperimenta – Sretne špekule

U projekt su uključena učilišta za obrazovanje odraslih i dječji vrtići iz navedenih zemalja, a koordinator i nositelj projekta je Ljudska univerza Jesenice.

- Oglas -

Vrtiću Tratinčica je partner na projektu Pučko otvoreno učilište Koprivnica. Dvije su vrijednosti provedbe ovog projekta, a to su međugeneracijska solidarnost i popularizacija tehničkih i mehaničkih znanja i aktivnosti, odnosno STEM područja.

Sudionici ovog projekta su djeca od 5 do 7 godine života, volonteri seniori umirovljenici i  volonteri roditelji iz tehničkih djelatnosti, edukatori odraslih, odgojitelji.

Cilj projekta je popularizirati mehaniku i fiziku u predškolskim ustanovama kroz izradu naprava lančanih reakcija u odgojnoj skupini čime se osigurava međugeneracijska suradnja, učenje i praktične vještine. Kako je za izradu naprava potrebno posjedovati određena tehnička znanja, kao i znanja iz područja fizike, inženjerstva, seniori moraju imati iskustva rada upravo u ovim područjima.

Oslikavanje naprave lančanog eksperimenta na zidu
Oslikavanje naprave lančanog eksperimenta na zidu

Kako izraditi lančane naprave i provesti njihovu izradu u neposrednom radu s djecom, odrasli sudionici naučili su na edukativnim radionicama koje su se održavale u zemljama sudionicama ovog projekta te su na njima izradili ogledne primjerke naprava s obilježjima svake od zemalja sudionica.

Nakon provedenih edukativnih radionica, krenulo se s provedbom projekta s djecom koja je trajala 60 sati godišnje i odvijala se jednom tjedno. Projekt je trajao dvije godine. Za to vrijeme projektni tim vrtića izradio je šest različitih naprava lančanog eksperimenta.

- Oglas -

Upute za izradu ovih naprava možete pronaći OVDJE.

Vrijednosti projekta: međugeneracijska solidarnost i popularizacija STEM područja 

Kulturološki i socio-ekonomski uvjeti utjecali su na demografske promjene i povećanje udjela osoba starijih od 65 godine u ukupnom stanovništvu Hrvatske koji iznosi 20,3% od ukupnog stanovništva. Isto tako, dogodila se promjena u kojoj je tradicionalna višegeneracijska obitelj gotovo nestala te djeca imaju sve manje prilike ne samo živjeti s bakama i djedovima, već i surađivati sa starijim osobama, što utječe na pojavu jaza među generacijama, ali i do socijalne isključenosti osoba starije životne dobi.

Ovaj projekt pruža mogućnost suradnje djece i starijih osoba koje međugeneracijskim učenjem unapređuju svoje znanje i vještine, međusobno se upoznaju, ali i grade snažnije veze među sudionicima projekta te su uključeni u društvo. Priručnici nastali u ovom projektu mogu poslužiti kao upute za izradu naprava lančanih reakcija, ali i model suradnje koje mogu potaknuti i unaprijediti međugeneracijsku suradnju i u nekim drugim zainteresiranim sredinama.

Zbog pojave starenja stanovništva, upravo projekti međugeneracijske solidarnosti bit će neophodni te će pronaći svoje mjesto u svim segmentima društva.

Eksperiment statičkog elektriciteta
Eksperiment statičkog elektriciteta

Sudjelovanjem u projektu nastoji se potaknuti osobe treće životne dobi na volontiranje te spriječiti njihovu socijalnu isključenost.

Popularizacija STEM područja, odnosno popularizacija tehničkih i mehaničkih znanja i vještina kroz ovaj projekt još je jedna od vrijednosti ovog projekta u kojoj djecu od konzumenata tehnologije nastojimo kroz igru aktivno uključiti te ih pretvoriti u kreatore i inovatore tehničkih, odnosno mehaničkih naprava lančane reakcije. Izrada same naprave objedinjuje područje znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike.

Uključivanjem djece u aktivnost izrade naprave razvijala se sposobnost planiranja akcija, upoznavanje i rukovanje alatima, matematičke vještine, potaknut je interes za znanost i tehnička zanimanja, razvijale su se komunikacijske vještine, pozitivan odnos prema starijima, kao i vještine baratanja alatima.

Kako je sve krenulo?

Projektnom timu sastavljenom od odgojitelja, pedagoga, psihologa i edukatora za odrasle, seniora i roditelja i djedova koji dolaze iz tehničkih zanimanja velik je izazov bio kako prilagoditi složen sadržaj kao što je izgradnja naprave lančane reakcije djeci i njihovim razvojnim sposobnostima i kako ih prije svega motivirati za ove aktivnosti. Kako tehničke, odnosno mehaničke tvorevine temelje nalaze u fizikalnim zakonitostima, odlučili su djeci zorno prikazati što kroz zanimljive pokuse o statičkom elektricitetu, kretanju, sili i djelovanju tijela na tijelo u prostoru.

Stvaranje kosina pedagoški neoblikovanim materijalom
Stvaranje kosina pedagoški neoblikovanim materijalom

Isto tako, djeca su se korištenjem različitih materijala (cijevi, daščica, letvica, kutija, žljebova) upoznala s kosinama i kako nagib kosine utječe na brzinu kretanja predmeta te da utjecaj tijela na tijelo možemo koristiti za izazivanje lančane reakcije. Ispaljivanjem čepa s boce omekšivača pritiskom noge na bocu procjenjivali su potrebnu silu kako bi čep odletio što dalje i pogodio zadani cilj. Izgradnja različitih konstrukcija od pedagoški neoblikovanog materijala uz korištenje kuglica, loptica i kosina, korištenje domina i domino efekta, kao i postojeće didaktike djeca su uočila međusobno povezanost pojava, kao i mogućnost planiranja neke akcije, odnosno reakcije. Kosine su se potom izrađivale na zidovima, podovima, stolovima, dvorištu vrtića, međusobno su se povezivale što je izazivalo radost i ponos postignutim rezultatima.

Kako bi mogli izraditi naprave lančane reakcije, potrebno je u radu koristiti različite alate i materijale (čekiće, pile, kliješta, odvijače, ključeve za vijke, bušilice, brusni papir, čavle, vijke, ljepila). Svaki od ovih alata, ali i materijala potrebnih za spajanje dijelova, kao i obradu mogu biti opasni ako se ne koriste s oprezom i odgovorno.

Upravo zato su djecu postupno upoznavali s alatima i kroz zanimljive aktivnosti prikladne dobi stvarali prilike za praktičnu primjenu i uvježbavanje odgovornog baratanja alatima.  Uz nadzor seniora, stručnog tima, odgojiteljica, roditelja i djeda volontera djeca su mogla u sigurnim uvjetima uvježbavati baratanje ovim alatima i njihovu upotrebu. Izrađivali su se ježići, klackalice, vage, različite konstrukcije, garaže pri čemu su dijelove spajali korištenjem čavlića, vijaka, lijepljenjem.

Zabijanje i vađenje čavlića - upotreba čekića i kliješta
Zabijanje i vađenje čavlića – upotreba čekića i kliješta

Zanimljiva aktivnost je bila mjerenje pri čemu su djeca mjerila visinu, dužinu i širinu predmeta u sobi dnevnog boravka, kao i visinu prijatelja te su tako uočili razlike u dužinama, visinama i širinama. Piljenje potrebnih dijelova i obrada drveta brusnim papirom bila je također omiljena dječja aktivnost. Nakon što su se djeca upoznala s alatima i baratanjem različitim alatima izrađivali su sa seniorima mentorima, volonterima  i ostalim članovima projektnog tima planove za izradu naprava lančane reakcije.

Tijekom projekta izrađeno je šest različitih naprava koje se mogu međusobno spojiti u jednu cjelinu pri čemu loptice putuju od jedne do druge naprave izazivajući lančane reakcije. Nepotrebno je istaknuti kako putovanje loptica od starta do cilja kod djece izaziva iščekivanje i oduševljenje kada loptica pokrene mehanizam koji dalje pokreće lančanu reakciju.

Detalje o projektu i načinu na koji ga možete provesti možete pronaći u ePriručniku Dječjeg vrtića Tratinčica OVDJE.

Mjerljivi rezultati ovog projekta su svakako nastale naprave, ostvarena putovanja, broj održanih sati i mnogi drugi mjerljivi elementi ovog projekta. Međutim, nemjerljiv je rezultat osjećaj kompetencije, samopouzdanja, svjesnosti da možemo kreirati i stvarati, iskustva i sjećanja na međusobna druženja i zajednički rad, radost zbog uspješno ostvarenog zajedničkog cilja. Metafora koju možemo pronaći u eksperimentu lančane reakcije je da je svatko od nas u tkanju života jedan maleni mehanizam čija akcija pokreće reakciju i ostavlja trag u svojoj životnoj sredini. Poželimo jedni drugima da tragovi koje ostavljamo budu na dobro osobama s kojima živimo, čitavoj zajednici pa tako i nama samima.

Tekst: Natalija Kušek, prof. pedagogije (Dječji vrtić Tratinčica, Koprivnica)

Oglas

Najnovije objave

Vezane vijesti