Četvrtak, 25. travnja 2024.

Zbog čega učimo latinski jezik ako kažu da je on ‘mrtav’? Profesorica Ines Komljenović zna odgovor

Latinski nije ni malo "mrtav" jezik, već živ jer ga koristimo gotovo svaki dan u mnogim riječima, a Ines ga voli jer su latinske rečenice poput zanimljivog rebusa

- Oglas -

Ines Komljenović, djevojka iz malog sela Glogovca kraj Koprivnice, magistra je latinskog jezika i rimske književnosti te talijanske filologije. Studij je završila na Sveučilištu u Zadru.

Kako kaže, uz studentske dane vežu je divne uspomene pa svake godine obavezno svrati u Zadar, i to po nekoliko puta, pozdraviti svoj dragi grad, prijatelje i drage profesore.

Obožava jezike, pogotovo ove “mrtve”, putovanja, vintage modu, filmove iz zlatnog doba Hollywooda, prirodu, knjige, mačke i kavu.

- Oglas -
Ines Komljenović u talijanskom gradu Veneciji
Iznimno voli putovanja // Foto: Privatna arhiva

– Latinski sam zapravo krenula studirati sasvim slučajno, no ne žalim ni dana i kada bih ponovo birala, mislim da bi latinski opet bio jedan od jezika koji bih odabrala. Zapravo mi se svidio već u srednjoj školi, što zbog samog jezika, što zbog profesorice koja nam ga je predavala – otkriva Ines.

Latinski nije ni malo “mrtav” jezik, već živ jer ga koristimo gotovo svaki dan u mnogim riječima, a Ines ga voli jer su latinske rečenice poput zanimljivog rebusa koji treba riješiti kako biste saznali što vam neki antički pisac želi poručiti i reći o svom vremenu, kulturi i svijetu koji ga je okruživao.

– Ako malo bolje razmislite možete uvidjeti da mnogo stvari o povijesti, kako svjetskoj tako i našoj, ne bismo znali da nije jezika i pisma, a kada uzmemo u obzir koliko je velika bila moć Rima i koliko je dugo trajala, mislim da možemo puno istražiti, spoznati i naučiti iz latinskog jezika o svjetskoj i svojoj povijesti. Fascinira me pomisao da možemo putovati kroz vrijeme koristeći jezik kojim je netko govorio već u 8. i 7. stoljeću prije Krista – govori Ines.

Predaje latinski jezik učenicima u koprivničkoj Srednjoj školi, koju je i sama nekad polazila.

– Raditi u školi jako je zanimljivo, nikada nije dosadno ni monotono i svaki dan vas čeka nešto novo i zanimljivo. Ako radite na više škola, pogotovo u više gradova i županija, ponekad je naporno, ali navikne se čovjek na takav tempo. A kakva sam profesorica, trebali bismo pitati moje drage učenike. Nastojim biti pravedna, izgraditi s njima zdrav odnos i približiti im latinski što je više moguće – kaže ona.

- Oglas -

Dojam je da učenici općenito nisu neki preveliki ljubitelji latinskog jezika.

– U početku su učenici skeptični i svaka školska godina počinje pitanjem: “kaj će to nama”. No, kasnije, kada im objasnite da im to treba ili za struku ili da razviju svoju opću kulturu, udobrovolje se i odlično surađuju. Netko više, netko manje, ali svi se trude i to je najvažnije – poručuje Ines, koja misli da su im od same gramatike zanimljivije činjenice o rimskoj kulturi, povijesti i običajima.

Ines Komljenović na nastavi
Ines Komljenović na nastavi // Foto: Privatna arhiva

Stoga im pokušava objasniti da većinu toga ne bi ni znali da nije latinskog jezika i pisma, a ekipi iz medicinskih smjerova je jasno koliko su im pojmovi na latinskom jeziku potrebni za struku.

– Kako to biva u školi i ovom poslu, svaki sat izgleda drugačije i nosi nove izazove, pitanja i zanimljive situacije. U svakom slučaju, dosadno i monotono nije nikada i upravo to mi se sviđa u ovom poslu. Što se tiče gradiva i tijeka sata, gotovo uvijek se kombinira gramatika s tekstom, odnosno ona se pronalazi u tekstu i primjenjuje na njemu i s civilizacijom, odnosno pričama o drevnom Rimu, mitovima i izrekama – ističe Ines.

Broj učenika koji prijavljuju latinski jezik na državnoj maturi, dodaje, zasigurno nije velik kao kod nekih drugih predmeta, no uvijek se nađe učenika koji su zainteresirani za njega i za studiranje klasične filologije.

Koronavirus nam je odjednom i svima vrlo rapidno promijenio živote, a to se odrazilo i na nastavu.

– Svima nam je u početku bilo šokantno i bojali smo se kako ćemo se priviknuti na sve to, no pokazalo se zapravo vrlo uspješnim. Srednja škola Koprivnica super je organizirala online nastavu i svi smo se snašli u tome bolje no što smo očekivali, a neki učenici su sada čak aktivniji. No ono što online nastava nikada ne može nadoknaditi i ono što nam svima jako nedostaje je ona prava interakcija, atmosfera u razredu, razgovor i rasprava s učenicima, spontani tijek nastave, odnosno sve ono zbog čega zapravo volimo i radimo ovaj posao – objasnila nam je ona.

U online nastavi rade preko različitih platformi u različitim školama. Redovno prema rasporedu šalju učenicima gradivo uz upute i objašnjenja, rade i šalju interaktivne igre, kvizove, edukativne videe i slično. Kada učenici pošalju domaće zadaće, pregledaju ih, nagrađuju učenike, upisuju bilješke, komuniciraju preko chata, maila, videa.

Ines smatra da je napornije nego u redovnoj nastavi i teže jer nema toliko emocije koliko u stvarnom kontaktu s učenicima, no zajedno sve to dobro odrađuju. Nastoji redovno razgovarati s učenicima i stoji im na raspolaganju za sva pitanja i nejasnoće.

Studij je završila na Sveučilištu u Zadru, a predaje u koprivničkoj Srednjoj školi // Foto: Privatna arhiva
Studij je završila na Sveučilištu u Zadru, a predaje u koprivničkoj Srednjoj školi // Foto: Privatna arhiva

Svojim učenicima poručila je ono što im je već rekla ovih dana, a to je da budu dobro, paze na sebe, da se uz nastavu na daljinu bave onim stvarima koje vole i da će sve na kraju biti u redu te će se ponovo družiti u školi kao i prije cijele ove situacije. Jer, audaces fortuna iuvat.

– Upravo ovu izreku često sam si ponavljala prije ispita na faksu, a i nekih teških situacija u životu. Audaces fortuna iuvat, iliti sreća pomaže hrabre – svojom najdražom latinskom izrekom zaključila je Ines.

Pripremila je i jedan zadatak s latinskim izrekama za sve one koji su nekad učili latinski, da se malo podsjete i provjere srednjoškolsko znanje ili pak nauče poneku izreku koju u školi nisu.

DUM SPIRO, SPERO.     _ _ k    _ _ š_ _    n_ _ _ _   _ e.

IN VINO VERITAS.  _    _ _ _ u    j _   _ s _ _ _ a.

AURORA MUSIS AMICA.  Z_ _ _    j_    _ _ _ _ a _ _ _ _ _ a    M _ _ _ _ a.

HISTORIA EST MAGISTRA VITAE.  _ _ _ _ _ _ s _    _ e    _ _ _ t _ _ _ c _    ž_ _ _ _ t _.

VENI, VIDI, VICI.  _ _ đ _ _ ,   v _ _ _ _h,    p _ _ _ _ _ _ _ _.

VULTUS EST INDEKS ANIMI.  _ _ _ e    _ _    o _ _ _ _ _ l _    _ _ š _.

AD VERBUM. _ _ _ l _ _ _ o.

INTER NOS.  _ _ đ _      _ a _ _.

AD LITTERAM.  _ _ _ l _ _ n _.

O TEMPORA! O MORES!  _   v_ _ _ _ n_!   O  _ _ _ _ _ j _.

Oglas

Najnovije objave

Vezane vijesti